מה היא גרפיקה חווייתית וכיצד משלבים ציורי קיר במקום העבודה?

ציורי קיר -סטודיו T+R

תחשבו על חווית המותג המרגשת אחרונה שהייתה לכם. איך הייתם מספרים את הסיפור הזה? מותג בבסיסו, הוא סיפור שמעלה רגש רעיוני. מותגים חזקים בנויים על סיפורים שבונים אצלינו קשר רגשי חיובי עם המוצר (או השירות). יותר ויותר פרויקטים אדריכליים שהסטודיו מטפל בהם, כוללים התייחסות אדריכלית  ועיצובית לסיפור של הארגון. הסיפור של החברה, המותג, הוא כלי והשראה, שניתן לצקת בו משמעות, ולתת ביטוי חזק בעיצוב סביבת העבודה, מבחינה עיצובית. כבני אדם קשה לנו לנתק את תחושת החוויה שלנו בסביבת העבודה, מהמשמעות של החוויה. ציורי קיר, לוגואים, סמלים, מסרים, צבעים ומילים הם  למעשה האמצעי להעברת משמעות רגשית זו, ברמזים. אנחנו עושים במיתוג שימוש בשלבי התכנון הראשונים, והם באים לידי ביטוי משמעותי בעיצוב סביבות עבודה של החברות. ארגונים מובילים מבינים שהמותג צריך לבוא לידי ביטוי בעיצוב סביבת העבודה, ויש לו תפקיד מפתח בעיצוב החוויה המרגשת וחיבור העובדים למקום העבודה. יחד עם זאת החוויה המרגשת הזאת לא נוצרת כשלוקחים באופן פשטני את הלוגו, הסיסמא הצבעים והסמלים שבאתר “ושופכים” אותם על הקירות. מהלך כזה נחשב בעינינו לפספוס החוויה, ועלול להימאס על העובדים במקום ליצר זיקה בינם לבין הממותג והמקום. 

כוחה של גרפיקה חווייתית במקום העבודה – כשלקוחות פונים אלינו ומבקשים שהסטודיו יעצב מחדש את סביבת העבודה, ובהזדמנות זו ימתג את החלל, חשוב לנו למתג באופן שיעורר את החוויה. אנחנו יושבים במחלקת ארט, מסתכלים על ספר המותג, וחושבים ביחד איך ליישם את זה באופן שהמיתוג יקבל ביטוי מרגש ומתוכם. יש חללים שבהם הגרפיקה תואמת למותג אך אינה מרגשת ולא יוצרת בחלל חוויה מיוחדת. לא נסתפק בציורי קיר שמעתיקים לקירות את הגרפיקה כפי שהיא בספר המותג, זה לא ירגש את השוהים והמבקרים בחלל.  

הארט דירקטור של הסטודיו, ייקח את ספר המותג, אם קיים, ויביא לביטוי את שפת המותג, הגוונים וערכים, אבל באופן שיתאים לחלל האדריכלי ויחזק את החוויה המרגשת בחלל המטופל. הציור הנכון שיבחר יתאים למותג בגוונים, במסרים אבל לא ישכפל את אותם הויזואלים מספר המותג, באופן סכמטי על הקירות. לפעמים הוא יביא וויזו’אל אמנותי ומסקרן, לפעמים כזה שמעורר מחשבה או חיוך, תוך שימוש בהומור. עבודת הארט על הקירות לוקחת בחשבון את סגנון האדריכלות והעיצוב ואת סגנון החיים והשפה שתתאים ל”דיירי החלל”. כשהעובדים יתחברו לציורים שעל הקיר, כשהציורים יצליחו לרגש אותם, הם יתחברו טוב יותר למותג וללב מקום העבודה. בפרויקטים שבהם זה קורה נוצרת חוויה מרגשת ומשמעותית שתורמת למותג בחלל.

בפרויקט עיצוב פנים שביצענו עבור חברת מאסטרסקול, נתבקשנו לעצב מחדש חלל מושכר בהיקף של 1200 מ”ר. מדובר בקומת משרדים חדשה שברובה מוכנה לכניסת הדייר המזדמן הראשון שחפץ בקומת משרדים מוכנה. העיצוב הגנרי לא התאים למאסטרסקול והסטודיו התבקש לעצב מחדש את החוויה בחלל, כך שיקבל מראה שמותאם יותר למאסטרסקול. כדי שהחלל ישדר את רוח הארגון וערכיו, בעיצוב חדש של החוויה והאווירה בסביבת העבודה בזמן קצוב, הקירות יכולים להיות הגורם המרכזי ביצירת המהפך. בחרנו פרטי רהוט יותר צעירים וקלילים, הוספנו נוכחות מתבקשת של צמחייה וחומריות טבעית של עץ אלון, אבל הפונטציאל הגדול היה השימוש הנרחב בהתאמת ציור קיר. הציורים שבחרנו היו צריכים להביע משמעות חדשה, שתואמת לרוח החברה והמותג הצעיר. החוויה החדשה שביקשנו להשיג בחלל באמצעות ציורי הקיר הגדולים, בעלת תפקיד מרכזי והוא ליצור מחדש את הזיקה לחלל העבודה. הוספנו ציורי קיר בגוונים פסטליים לצד צמחייה ופרטי רהוט במראה קליל וצעיר .

במחלקת הארט בסטודיו, אנחנו עושים סיעור מוחות במטרה להמציא מחדש, ולעצב מחדש את החוויה החזקה בחלל. נתאים פלטת צבעים חדשה, וננסה לעצב מחדש את החוויה הגנרית של החלל הבנוי והמוכן לאכלוס, שאינו יוצר זיקה בין העובדים למקום העבודה.

תפקיד ציורי הקירות הוא, להפוך את החלל בזמן קצר ובתקציב סביר, לחלל ייחודי ומרגש באופן שיחבר ויצור את הזיקה למותג ולרוח הארגון, תרבות החברה וסגנון החיים של העובדים הצעירים. לשם כך, אנחנו עושים מחקר עומק עד שמוצאים את הציור המתאים לחלל. במקרה של מאסטרסקול סגנון הקירות היו האמצעי הטוב ביותר לשנות את האווירה וחווית השימוש בסביבת העבודה. כמו קסם החלל משדר חוויה מרגשת ושונה.