שינוי מעניין שמסתמן בתכנון ועיצוב משרדים בפרויקטים בהם הסטודיו מעורב, הוא תכנון מיוחד לאזורי פטוי ומרפסות משרד. המרפסת וחללי הפטיו תופסים מקום דומיננטי ומתחילים לככב ולבלוט בתכנון סביבות עבודה בסטודיו. פטיו בתוך הביניין, מרפסת גדולה או קטנה בקומת המשרד מקבלים עכשיו מקום של כבוד בכל פרויקט חדש בסטודיו

בקומת משרד טיפוסית שמתוכננת לכ-100 איש, שצמודה לקומת משרדים בת כ 1500 מ"ר מהווה עבורינו הזדמנות נהדרת לשדרג את סביבות העבודה ההיברידית החדשה. בפרויקט של ג'ונסון אנד ג'ונסון הסטודיו נתבקש לתכנן מחדש ולעצב מרפסת גג בת כ-100 מטר שצמודה לקומת המשרדים שזה עתה סיימנו לתכנן. תכנון עיצוב מרפסת כולל חשיבה על הצמחיה ההיקפית המתאימה, פרגולות ושמשיות להצללה, הגנה משמש או רוח , תכנון מערכות סאונד היקפיות, אמצעי קירור או חימום להגנה בקיץ ובחורף ותכנון איזורי מנוחה, מפגש ואכילה לרווחת העובדים. בפרויקטים החדשים יש יותר ויותר מרפסת שצמודות לכל מספר קומות. יש פרויקטים בהם המרפסות גדולות ומעל ל200 מ"ר או מספר מרפסות קטנות יותר. תכנון טוב יקח בחשבון נושא של מטבח חוץ או סמיכות לפינות קפה או קפיטריה.
מדובר בעקרון תכנוני שאנו מיישמות בכל הזדמנות, אבל ניראה שבפרויקטים החדשים המרפסת מקבלת משנה חשיבות ותוקף בזכות משבר הקורונה, שהאיץ את התהליכים.
בפרויקט תכנון מרפסת עבור חברת וובפלס תכננו קפיטריה בסמוך למרפסת הקומה. העובדים נהנים מתוספת שיטחי החוץ למנוחה מפגש בחלל הפתוח והבריא. המרפסת מחולקת לאיזורי מפגש ומנוחה, עם צמחייה קהילתית, מתאימה, פרטי רהוט חוץ נוחים, מערכות השקיה, מערכות חימום קירור והצללה, הכל במטרה לגרום לעובדים לשהות יותר זמן באויר החופשי וטפתוח במרפסת, להיפגש ולעבוד מחוץ לשטחי המשרד.

פינות גינה במרפסות חיצוניות, גינות אטריום או חללי פטיו נחמדים בשטחי המשרד ומחוצה לו, מהווים אלטרנטיבה יעילה. תודות למזג האויר הישראלי, מדובר בשטח טבעי עם תחלופת אויר איכותית ביותר ברב ימות השנה .
בריאות ובחללים חיצוניים בטבע הפך לנושא חשוב לעובדים ונראה שיש פה סיבה לאופטימיות יותר מתמיד. לקראת שנת 2023 , בתום עידן הקורונה, בו עברנו טלטלה ישראל ומדינות רבות, שיצאו למעשה מהמשבר, שואפות לחזור למתכונת פעילות רגילה בסביבת העבודה, כשסביבת העבודה ההיברידית מתוכננת באופן שונה מזו שהכרנו לפני המשבר.
אחד התחומים שעבר שינוי משמעותי, הוא ענף התעסוקה ומבנה סביבת העבודה. לאור החשש מהתפשטות נגיפים בחללים הסגורים ובחדרים הצפופים, הנהלות החליטו לאפשר לעובדים לעבוד גם מרחוק או "מבחוץ". מדובר בפלטפורמה היברידית שמוכיחה את עצמה ברב המקרים, והיא כאן כדי להישאר. הנהלות ועובדים השלימו עם העובדה שלאורך זמן כולם משלבים עבודה מהבית ומהמשרד. יחד עם זאת לקוחות הסטודיו, חברות וארגונים, מבינים שיש גם חסרונות: לעבוד מהבית יכול להיות יעיל ופרודוקטיבי במידה מוגבלת, והשאיפה היא להחזיר עוד עובדים לסביבת העבודה בפורמט המוכר, אולם תוך אימוץ חללי עבודה בריאים עם גמישות ושינויים בתכנון עיצוב סביבת העבודה.
בחודשים שחלפו התקיים בקרב ההנהלות הארגונים דיון חשוב ואיכותי עם תהליך של הפקת לקחים. ישבנו ביחד האדריכלים והמעצבים המתכננים בסטודיו עם מנהלים וראשי מובילים והגענו לכמה מסקנות לגבי תכנון ועיצוב חדש לסביבות ומרחבי העבודה החדשים. חללי העבודה החדשים גמישים יותר ומעודכנים, פונקציונאליים, זמינים ומוביליים. לכן הם יצליחו להתאים את עצמם לצרכים החדשים של העובדים. הארגונים השכילו להבין משמעויות ואימצו שיטות נכונות יותר לשמר את העובדים ואת שיגרת עבודתם המאוזנת. המטרה המובילה היא ליצר מנצב של סביבת עבודה שתהיה בריאה, אפקטיבית ונעימה, במשרד בדומה לבית. אחד ההדגשים בתכנון ועיצוב סביבות עבודה חדשות, הוא עיקרון ההיברידיות, הגמישות, והניידות. בחלק מהפרויקטים תפיסת התכנון בכל קומה, מבוסס על עקרונות דומים עם גיוון בתכנון הפנים. שילוב מרחבים ירוקים, גמישים ופתוחים שיודעים להכיל ולשלב את האלמנטים הניידים שעונים לצרכי המחלקות השונות עלפי אופי וסוג העבודה. לנו כמתכננים מעצבים יש את היד החופשית ומרחב תמרון יצירתי לביטוי החלל ועיצובו באמצעות צבעים, חומרים, תאורה ופרטי רהוט. חללי הצוותים, עמדות עבודה חדשניות וגמישות, שכל אחת מהן שמה דגש על רווחת העובד ותואמת לכל אחד ואחד באופן אישי.
את התכנון של משרדי ביוסנס התחלנו לפני הקורונה. המשימה הייתה לבצע שינוי דרמטי בלב קומת הכניסה למשרדי החברה. הפעלנו חשיבה יצירתית בניסיון לצפות את כל ההשלכות של המגפה על סביבת עבודה העכשווית הבריאה וחדשנית. הפעולות הראשונות שנקטנו בתכנון החדש היו לרווח את עמדות העבודה ולייצר סביבת עבודה המורכבת מחצרות צוות ל3-4 חוקרים שמופרדים בחציצה בעלת איכויות עיצוביות אקוסטיות ופונקציונאלית. בביניין המשרדים ניתן היה לשלב איזורי פטיו ומרפסת גג שלא עשו בה שימוש עד אז.

בתהליך שנימשך על פני מספר חודשים הצלחנו למפות את העובדים שבעיקר את אלו שעובדים מהבית. עובדים אלה הגיעו כאורחים ומבקרים ועבורם תכננו ויצרנו מרחבי עבודה מרגשים ומיוחדים. למדנו מחדש וניתחנו את קבוצות העובדים עפ"י סגנון ואופי העבודה, ויצרנו להם סביבות עבודה שמותאמות באופן שונה ומגוון כך שיענה מדי יום לתפוסה הצפויה במשרד. חברת בת כמה מאות עובדים אימצה תכנון של סביבת עבודה חכמה שיכולה להתאים לתפוסה של 65% מהעובדים. האדריכלות הזו מאפשרת לנהל את משאבי האנוש לחלק את העובדים לאגפים ולנצל את סביבות העבודה שבמשרד באופן יעיל.

שינוי משמעותי שמסתמן בתכנון ועיצוב משרדים הוא מיקסום היכולות בחללי פטיו ומרפסות. הגינות, איזורי הגינות הפנימיות והמרפסות בבנייני המשרדים הולכות ותופסות תאוצה ולהן נפח שהולך וגדל. הדומיננטיות הגדלה של אזורי הפטיו, הגינות והמרפסות כחלק מתחמי העבודה החדשים ברור. שטחים באוויר פתוח משמשים יותר ויותר כשטח עבודה לכל דבר. כמובן שהתכנון חייב לכלול מערכות של הצללות, חימום, קירור, ומערכות ריהוט יעילות לעובדים. מרפסות ענק יכולות לשמש ביעילות אגף שלם. רצוי לתכנן את הקפיטריה בסמיכות למרפסת, וכשמדובר בחברה שלה כמה קומות, אם המרפסת בסמיכות למעליות ולמדרגות זה יעיל ושימושי גם לקומות שמעל ומתחת. העיקרון התכנוני של שימוש במרפסות, גינות אטריום ופטיו אמנם חדשני אך ישמנו אותו גם לפני עידן הקורונה. משבר הקורונה האיץ את הרעיון של שימוש יעיל בשטחי חוץ, ומעודד עובדים ומבקרים להיפגש ולעבוד גם מחוץ למשרד.
"פינות הגן" הללו מוגנות מרווחות וניתן להנות משהות בהן במזג האוויר הישראלי הנעים מרבית השנה.