כשאנחנו נזכרים בגלידה הראשונה שטעמנו, זה מעורר לעתים קרובות זיכרון חיובי או חשק והשתוקקות. זה יכול להיות הצליל של אוטו גלידה במורד הרחוב ביום קיץ לוהט, או אותה פעם שאמא קנתה לנו סקופ גלידה בטעם האהוב.
שמחה מוגדרת כרגש שמתעורר על ידי תחושת רווחה, הצלחה, משהו טוב שקרה לנו, או כשהשגנו משהו שרצינו. שמחה היא רגש, ורגשות הן תחושת חסרות מילים. ברמה המדעית, אנו חשים שמחה במוליכים העצביים שלנו, תאי ה”מעבר” הכימיים הזעירים שמעבירים אותות בין תאי עצב ותאי גוף אחרים. אלה תחושות פיזיות טהורות בגופנו. אנו מבטאים את רגש השמחה בדרכים פיזיות רבות. לדוגמה, אנו קופצים משמחה כאשר השגנו מטרה בהצלחה, או שאנו מתגלגלים בצחוק בלתי נשלט כשמישהו מספר משהו מצחיק.
אז איך חללי פנים ומרחבים פיזיים יכולים לעורר בנו רגש עז כמו שמחה? מהן הדרכים שבהן אנו יכולים לחוות שמחה באמצעות עיצוב פנים סוחף? עיצוב סוחף צריך לשלב מאפיינים מרובים ולהפעיל את החושים שלנו באופן מלא כדי להיחשב לחוויה סוחפת.
בואו נפרק את זה לחמשת החושים.
חוש ראייה:
בילוי זמן בטבע הוכח כבעל השפעות חיוביות על רווחתנו הפיזית והנפשית. לכן אנשים מוצאים שמחה לחיות בבית עץ. התרגול של יציאה מודעת לטבע הוא שמעורר שמחה. דוגמה מצוינת היא תכנון ועיצוב מרפסת הגן במשרדי ג’ונסון אנד ג’ונסון
החיבור החזותי לטבע מעניק לעובדים בג’ונסון אנד ג’ונסון במשרדי החברה ביוקנעם, חוויה סוחפת חיובית בזמן שהם לוגמים מהקפה שלהם במרפסת בגן הירוק.
גם לצבע יכולה להיות השפעה פסיכולוגית חיובית על האופן שבו אנו מרגישים ומגיבים לסביבה שלנו.
גם צבעים ייחודיים מספקים תחושת זהות מותגית, נינוחות ורוגע לשוהים בחלל.
בתכנון אדריכלי ועיצוב פנים של קומת משרדים חדשה לסוני, Wall art by T+R Studio ביצענו ציורי קיר בצבעי המותג באופן שסיפק לעובדים תחושת זהות עם המותג וחוויה נעימה והרמונית במרחבים הציבוריים
ציורי קיר בחללים ציבוריים בקומת משרדי סוני בהוד השרון – ע”י Wall art by T+R Studio
חוש מישוש:
מחקרים מראים כי מגע יכול לשחרר סרוטונין ודופמין, כימיקלים במוח שיכולים לשפר את מצב הרוח שלנו. השמחה שאנו יכולים להרגיש עם חוויות חיוביות של מגע הן חלק מההנאות הפשוטות אך המשמעותיות ביותר של החיים. אבל מה הופך חיבוק לשמח? האם זו תחושת הביטחון והנוחות? עיצוב חלל המעניק תחושת ביטחון ונוחות יכול להביא שמחה לשוהים בו.
לדוגמה, חברת OTO יצרה את “כיסא החיבוק” לאנשים עם אוטיזם או הפרעות אינטגרציה חושית. הכיסא נולד במטרה להפחית את העומס החושי על ידי מתן תגובה לאחיזה חזקה מאוד או לחיבוק. מחקרים מוכיחים כי לחץ עמוק יכול לעזור למשתמש להיות מודע יותר לסביבה שלו, להרגיש את מגבלות הגוף שלו, ולהיות יותר שליו.
שימוש במגע בתוך חלל יכול לעודד מעורבות והעצמה, וכך לעורר שמחה לנמצאים בו. במוזיאון הכלב בניו יורק, גנסלר, הציב נקודות מגע דיגיטליות ומסכי מגע בהדרכה עצמית, ברחבי העולם כדי לסייע ביישום חוויה חינוכית סוחפת. לכל מבקר ניתנת הזדמנות ליצור חוויות ייחודיות עם התוכן, כדי להתחבר ברמה עמוקה ואישית יותר.
גבר וילדה מסתכלים על אמנות. מוזיאון הכלב AKC, ניו יורק. צילום: אריק לייגנל.
חוש השמיעה:
קונפוציוס אמר פעם ש”מוזיקה מייצרת סוג של הנאה שהטבע האנושי אינו יכול בלעדיה”. למוזיקה יש השפעה מדהימה על מצבנו הרגשי. לכולנו זכרון של צלילים שלעיתים מביאים אותנו אפילו לדמעות, הפלייליסט שמחייה אותנו, או את השיר שגורם לנו פשוט לחייך. כיצד אנו משלבים סאונד בחללים שלנו כדי לשפר את חוויות המשתמש? חשבו כיצד מוזיקת מעליות יכולה להסיח את דעתכם מההבנה שאתם נעולים בחדר קטן שעולה לגובה של 30 מטרים תוך 1.7 שניות. צליל יכול לעזור ליצור חוויה הרבה יותר נעימה ולעורר רגשות חיוביים.
קמעונאים משתמשים לעתים קרובות בצלילים כדי לעזור לקדם את המותג שלהם ולהגדיל את המכירות שלהם. הנוף הקולי של סביבה, יכול לעזור לתמוך במותג ויכול ליצור את החיבור הזה עם קהל היעד הרצוי שלהם. על ידי הבנת הקהל והשוק, קמעונאים יכולים להתאים את הנוף הקולי של חללי הפנים, ובכך ליצור חוויית לקוח ייחודית, מזמינה וחיובית.
חוש הטעם:
כמו מוזיקה, גם אוכל יכול לעורר רגשות חזקים. זה ניכר בכמה תרבויות מחברות אוכל עם קשרים קהילתיים וחברתיים שגם הם יכולים לעורר בנו תחושות של אושר. זו גם הסיבה שאנשים נמשכים למוצרי מזון ומשקאות. זה מחבר אותם למשפחה, לקהילה ולאנשים, מה שיכול לעורר שמחה.
פרויקט חברת הבירה דנבר בדרום דאונינג, הוא דוגמה מצוינת לאופן שבו המבשלה לא רק החייתה את השכונה שמסביב, אלא גם קידמה את הקהילה ותחושת שייכות. עם חנות גלידה, אזור ברביקיו, מקומות ישיבה בחוץ ואזור משחקים משפחתי, המבשלה היא מקום שבו כל הגילאים והרקעים יכולים להתאסף, כולל ילדים וחיות מחמד.
קבוצת אנשים מחוץ למסעדה. דנבר ביר ושות’ דרום דאונינג, דנבר. צילום: ג’ס בלקוול.
חוש ריח:
בדומה לחושי השמיעה שלנו, חוש הריח שלנו יכול לחבר אותנו מאוד לזיכרונות ולרגשות. ישנם ניחוחות מסוימים שמזכירים לנו את יקירינו, לוקחים אותנו לזמן ולמקום מסוים, ומעניקים לנו תחושה של רוגע – כמו שריח של קרם שיזוף או קרם הגנה, תמיד מזכיר לנו חופשות משפחתיות על חוף הים.
שימוש בריח הוא דרך נפלאה לחלל ליצור חוויה סוחפת יותר, חיובית ובלתי נשכחת. קמעונאות ובתי מלון משתמשים בניחוחות ייחודיים כדי למשוך לקוחות ולקדם מכירות. מלונות Westin Hotels משתמשים בניחוח ייחודי כדי לשפר את חוויות האורחים שלהם. כאשר האורחים נכנסים לכל אחד מהמלונות שלהם, הריח מעלה תחושה של רוגע ויוקרה.
כדי לעורר שמחה בתוך חלל, חיוני לגרות את החושים שלנו כדי ליצור חוויה חיובית יותר וזיכרון ארוך טווח. להיות שמח יכול להביא השראה, תשוקה, ומוטיבציה לחיים. מחקרים מראים שאנשים שמחים הם בריאים יותר, יש להם מערכות יחסים טובות יותר והם פרודוקטיביים יותר. כשאתם חווים שמחה, היו מודעים לחמשת החושים שלכם – מה אתם רואים, מרגישים, שומעים, טועמים ומריחים? מעצבים יכולים ליצור חללים יפהפיים שמתחברים לחושים האלה ומעוררים שמחה, באופן זה אנחנו יכולים להפוך את העולם הזה למקום הרבה יותר שמח, בריא ונעים להיות בו.