הגדרת המטרה המשותפת חשובה כיום יותר מתמיד, למותג ולעובדים

הגדרת המטרה המשותפת חשובה כיום יותר מתמיד, למותג ולעובדים. מאמר זה הוא חלק מהחקירה המתמשכת שלנו בסטודיו, לגבי האופן בו עיצוב סביבות עבודה היברידיות מגיבות לעידן "הפוסט-קורונה". 

ראינו הרבה שינויים בחודשים האחרונים: מחוויית הבידוד שהכרנו בקורונה, שהובילה לעבודה היברידית ועד לדרישות גורפות לצדק חברתי. אנו מתמודדים היום, עם כמה מהסוגיות החברתיות המורכבות ביותר שראינו בימי חיינו – סוגיות שיובילו אותנו לנסות ולמצוא פתרונות חדשים. זהו רגע בזמן שבו ההרגלים והפעילויות שהגדירו את חיי היומיום שלנו, בסביבות העבודה ובכלל, התערערו. האנושיות המשותפת שלנו נמצאת עכשיו בשיא הפוקוס. אנחנו מתאחדים גם כשאנחנו עובדים היברידית, ומונעים על ידי הצורך האישי שלנו ליצור שינוי משמעותי.

אנשים מתחילים להתעייף "מכל מה שנוצץ" על פני השטח. רגעי הזוהר האינסטגרמיים, הולכים ופוחתים לטובת יצירה משותפת, שיתוף ובניית קהילה עם משמעות. המטרה שאנחנו שמים לנגד עיננו חשובה כעת יותר מתמיד. היא חשובה לפרט, היא חשובה לקהילות והיא חשובה לארגונים. קהילה שאין לה מטרה משותפת אין לה את הכוח שמניע אותה. בהיעדר  תחושת מטרה משותפת, למותגים – ולחברות שמאחוריהם – לא יהיה בסיס חזק שיאפשר התמודדות עם אתגרים והישרדות איתנה בהמשך.

הרעיון של מותג "מונחה מטרה" או מותג בעל "חזון" אינו חדש. בשנים האחרונות ראינו שחברות ומותגים שמתמקדים בחיבור לקוחות ל"מטרה", מצליחים בשוק הרבה יותר. חברות שמובילות עם "Purpose" מטיבות לבנות ולבסס קשרים עמוקים יותר עם צרכנים קיימים, ואף להרחיב את בסיס הצרכנים הקיים. הן מצליחות לגייס תומכי מותג ולחלוק איתם את המסר של המותג ובכך לחזק אותו מול השוק. לפי מחקר סוגיית ה"מטרה" של Cone/Porter Novelli מ-2018 75% מהאמריקאים, למשל, נוטים לקנות יותר את מהמותגים שתורמים באופן חיובי כלשהו לחברה. מותגים משקיעים בממוצע 10% מההכנסות שלהם, בכל שנה, על מנת ליצור חיבור וקשרים עם לקוחותיהם. המותגים המובילים בתחום מוציאים מיליארדים על קמפיינים פרסומיים ויצירת מעורבויות עם הצרכנים שלהם. חברות בעלות מותג שיש מאחוריו "מטרה" מעצבות בקפידה את השפה התקשורתית, סביב נושאים כמו שליחות, חזון וערכים. מדובר באסטרטגיה שיוצרת תחושה של מותג עם משמעות, עם מטרה, אותה יקפידו לשווק במרץ וביעילות. אבל האם יש פעולה מעבר למילים? האם העובדים באמת מרגישים מעורבים ומחוברים לארגון, למותג ולחברות שבהן הם עובדים? האם יש להם את היכולת לתרום לבניית המותג "ולחיות אותו" מבפנים?

כאן נכנס לתמונה המושג "מותג מעסיק". Employer Brand – זהו האלטר אגו של המותג החיצוני רעיון שנולד לראשונה באמצע שנות ה -90 .מדובר במותג שפונה לטאלנטים:  מותג מעסיק נועד למשוך ולהסב את תשומת הלב למוניטין של הארגון כמעסיק, כפי שהוא ניתפס בעיני העובדים. במהלך 20 השנים האחרונות, המונח "מותג מעסיק" הפך לשם נרדף להטבות מרחיקות לכת לעובדים, תנאי העסקה, בילוי ושירותי רווחה "שבולטים בשטח". עם זאת, לפי דו"ח ההון האנושי של Deloitte   כ80% מהחברות עדיין לא עושות את החיבור המתבקש בין מותג תאגידי לתרבות הפנימית של הארגון. ארגונים עדיין לא מספקים את המשמעות והחזון שהעובדים שלהם כל כך צמאים לה.

מיתוג קירות אמנותי עם משמעות באירוע פנים אירגוני, כחלק מבניית מותג מעסיק עם העובדים- התמונה באדיבות מורי בניין ושות'
 

אנחנו שומעים יותר ויותר על עובדים בתעשיות שונות שלוחצים את המעסיקים שלהם ודוחקים לעורר בהם יותר השראה, לתת להם סיבה להרגיש שייכות לארגון. העובדים משתוקקים להרגיש רגשות חיוביים כלפי החברה בה הם עובדים. הם רוצים להרגיש את החיבור לארגון, את "גאוות היחידה" ואז גם לחלוק אותה עם סביבתם. זה נכון במיוחד בנסיבות הנוכחיות, אחרי שהקורונה אילצה אותנו לעבור לעבודה היברידית. בשנים האחרונות חברות וארגונים השקיעו לא מעט בבניית תרבות פנימית, באמצעות עיצוב חללי עבודה מעוררי השראה והקצאת תנאי רווחה ושירותים מעוררי קנאה. חברות אלו מוצאות את עצמן מאותגרות כעת בשאלה כיצד לתחזק ולהצמיח את התרבות שלהן, בעידן היברידי בו חלק מהזמן עובדים מרחוק ובנפרד. על ידי חיבור של ערכים, אמונות, שאיפות וסיפור משותפים אישיים למטרות ולפעולות ארגוניות, ארגונים יכולים לבנות מחדש ולחזק את "מותג המעסיק" שלהם. מותג מעסיק חזק יותר, שמטפח תחושת שייכות של העובדים לארגון. מותגים מונחי מטרה תומכים בקהילה שמבוססת על ערכים משותפים. מדובר בחברות שמספקות הזדמנויות לעובדים לעזור לנווט מחדש את מסלולו של המותג. לבני דור המילניום, במיוחד, שהם סוג של "משפיענים", מאד חשוב למצוא את הכלים שיעזרו להם לתמוך ברעיון הזה. אבל האם המותגים נענים לצורך הזה האם המותגים "מקשיבים הם"?

T+R studio עיצוב סביבות עבודה
T+R studio עיצוב סביבות עבודה

wallart ציורי קיר של סטודיו T+R

תכנון המשרד ההיברידי
תכנון סביבות עבודה עם משמעות וחיבור העובדים למותג מעסיק – סטודיו T+R

 

בניית קהילה באמצעות מותג מעסיק או מותג טאלנט "מונחה מטרה" מתחילה באנשים שלך. להלן שלוש דרכים בהן המותג שלך יכול לבנות חיבור ושייכות דרך הקהילה שלך:

1. הגדירו מה חשוב לאנשים שחווים את המותג שלכם.

גלו מה באמת חשוב לאנשים שחווים את המותג שלכם מדי יום. נסו לחקור את התפיסות התרבותיות שלהם, מה למעשה מניע אותם,  מה הם שואפים להיות. התובנות האלה הן הבסיס לנרטיב של מותג רב עוצמה. מותג שבנוי על סיפור ייחודי ואמונות משותפות. מציאת הערך הפנימי של המותג מתיישב עם מה שהעובדים רוצים וצריכים. זהו הבסיס והיסוד החיוני כדי לספר את הסיפור רב העוצמה של המותג שלכם. סיפור של מותג שיביא לחוויות שמותאמות אישית לאנשים שחווים אותו ביום יום.

2. הפכו את הסיפור שלכם לרלוונטי ותנו לעובדים תפקיד בעיצוב המותג.

הסיפור שלכם מעוצב על ידי האנשים שחיים אותו. תנו לקהילות העובדים שלכם תפקיד פעיל בעיצוב סיפור המותג. אל תפחדו מתהליך מבולגן, או מביקורת. קולם של העובדים תמיד יהיה יותר אמתי, כן ואותנטי. זוהי הזדמנות מצוינת עבורכם לראות את האמת שלהם. זוהי גם הזדמנות שמשתקפת בסופו של דבר בסיפורי המותג, שיוליד את "גאוות היחידה" ותהודה הרגשית, תוך מינוף הערכים, החוזקות התרבותיות וסדרי העדיפויות של הארגון. סיפור המותג ("הנרטיב") שלכם צריך לזהות את ההזדמנויות הייחודיות של העובדים, למצוא בעצמם את המשמעות בתוך התרבות שלכם. ההבנה מה חשוב לעובדים ומתן כלים לעובדים, לקחת חלק ולהשפיע על המותג, לא רק בונה קהילה ותרבות – זה גם הופך את העובדים לתומכים הנלהבים ביותר של המותג. הם הופכים להיות "הצ'מפיונים" החשובים ביותר שתוכלו להרוויח. אנשים סומכים על מה שהם אומרים, והם נתפסים בעיני הסביבה כקול אמין, לא מסונן, ולא מטעם ההנהלה. קולו של עובד מעורב ונאמן, מהיימן יותר ממסרים נבחרים ומלוטשים שמגיעים לסביבה מלמעלה למטה. על פי ברומטר האמון של אדלמן  העובדים מהימנים פי שלוש מהמנכ"לים, מה שאומר שמעורבות העובדים שלך מביאה ישירות לרמות גבוהות יותר של אמון הצרכנים.

3 . צרו משמעות והעבירו את המסר שלכם.

וכאן בא הרעיון הכי חשוב: אתם צריכים להעביר את המסר ב-א-מ-ת. צרו קשרים בין "מטרה ארגונית" לתכלית אישית, תוך מתן מגוון כלים לביטוי עצמי ולקידום המותג. צרו הזדמנויות לעובדים שלכם, לנקוט יחד בפעולות בעלות ערכים, לבנות קהילה ולשתף את תחושת המעורבות שלהם עם אחרים. אם הפעולות והכלים האלה מהנים ומאפשרים לאנשים לבטא את עצמם באופן אורגני, תיווכחו לראות שגידלתם שגרירי מותג שיעשו את רוב התמיכה במותג שלך עבורך.

בשלהי עידן הקורונה, בתוך המציאות ההיברידית- של עבודה מרחוק, מבוססת טכנולוגיה, אנו ממשיכים ללמוד ולצמוח דווקא מתוך החסרונות והשיבוש. אנו נלמד ונמשיך לעשות מהאתגר הזה עוד ועוד שינויים לטובה. את החוויה המשותפת שהחזיקה אותנו יחד בזמן המשבר מחליפים כעת בסוג אחר של קשר מותגי, קשר קהילתי. סביבות עבודה שמבטאות את החזון, התרבות, המטרה והערכים יצליחו בכל פרמטר ואתגר. אולי רחוק היום בו נחזור כולנו לעבוד פיזית במשרד, בכל ימות השבוע, אבל חיזוק האמונות, הסיפורים והטקסים הקולקטיביים שלנו מחזירים אותנו להיות ביחד מבחינה רגשית ונאמנים לארגון. סביבת עבודה מהווה כלי חשוב שמחזק את מותג המעסיק. סביבות שמתוכננת נכון ומשדרת את המטרה המשותפת, סביבות שמספרות את הסיפור האישי, הרגשי והערכי, יעזרו עוד יותר לחזק את תחושת המטרה האישית והארגונית. סביבת עבודה כאלו מחזקות את תחושת הקהילה שתשמור אותנו מלאי השראה ומעורבות אישית. ארגונים שמודעים לכך מטפחים את סביבת העבודה ברוח זו וזוכים לבנות מותגי על עם השראה, ותמיד יישארו רלוונטיים, תוך כדי ניווט מושכל והתחזקות מחדש לקראת כל שינוי או משבר בעתיד.

לפניות בנושאי מיתוג ומיצוב סביבות עבודה, שלחו דוא"ל tali@trstudio.co.il – טלי שותפה ומעצבת בסטודיו T+R  . טלי מנהלת את מחלקת הקראטיב והארט בסטודיו T+R שבבעלות טלי שנפלד ורקפת גולדפרב. הסטודיו מתמחה בתכנון ועיצוב סביבות עבודה מתקדמות, תוך התמקדות בפיתוח חוויות עבודה מרגשות וסיפורים שיוצרים את ההקשרים המשמעותיים בין אנשים ומקומות עבודה. עבודתה וניסיונה המקצועי משתרע על פני מגוון רחב של פרויקטים, מותגים, תכנון עיצוב סביבות עבודה משלב הגדרת האסטרטגיה, החזון ועד יישום המיצוב, המיתוג ועיצוב חללי פנים בסביבות עבודה, סביבות קמעונאיות, לקוחות ישראלים ובינלאומיים בניהם קוקה-קולה, ג'ונסון אנד ג'ונסון ועוד, בארץ ובעולם. ניתן ליצור איתה קשר בכתובת tali@trstudio.co.iלפניות בנושא תכנון והתאמת סביבות עבודה לתהליכים אירגוניים ומקסום הפרודוקטיביות, תוך חיבור עובדים לסביבת העבודה שלחו דוא"ל לרקפת  rakefet@trstudio.co.il  רקפת – שותפת ומעצבת פנים בסטודיו T+R בבעלות טלי שנפלד ורקפת גולדפרב. רקפת מנהלת את מחלקת תכנון העיצוב האדריכלי ומתמחה בניהול חוויית העובד מהאספקט האנושי, שמדגיש את הצורך בהשתייכות לארגון כשמדובר בארגונים מובילים בתעשיית ההייטק. רקפת מובילה תכניות למעורבות עובדים, במטרה ליצור חוויות עבודה מרגשות ויוצאות דופן, בכל נקודות המגע בתהליך העיצוב. עבודתה של רקפת נעה בין מחקרי HR ומיפוי תפקידים, שותפות לבניית אסטרטגיית נאמנות ומעורבות עובדים לסביבת העבודה. האספקט האנושי של מחוברות לארגון ברמה האישית בעל השפעה מכרעת בעיצוב החללים ופיתוח התקשורת מול העובדים. ניתן ליצור איתה קשר קשר בכתובת rakefet@trstudio.co.il  "